دیوار نوشت های آلاء


خشونت نگاه

برادرزاده من به صورت مادر زاد دچار تفاوت اندام بود 
این مشکل توی دستش بود و این بچه از اول از چشم هیچکس پنهون نبود
مادرش اوایل دستکش دست بچه میکرد اما مادرم مخالف بود و میگفت خجالت نداره!
و مانع این کار بود 
ما هیچوقت لب به ناشکری باز نکردیم عروسمون مادر بود و دل نازک
تحملش براش خیلی سخت تر بود و دلش کباب بود
برادرم از روز اول رفت سراغ بهترین جراح ها و بهترین پزشک های اطفال و حتی صحبت کرد که بچه رو بفرستن فرانسه برای عمل و پدرم گفت خونه رو حاضره بفروشه و باغ و زمین و ماشین و هرچی که داره میفروشه تا بچه خوب بشه...خلاصه که عملی که توفرانسه انجام میشد خیلی ریسکش بالا بود و پزشکای ایران برادرم و منصرف کردن و گفتن بذار بزرگتر بشه بعد تصمیم بگیرید تا اون موقع علم هم پیشرفته تر میشه...
پنج سالی از تولد عزیز دردونه ما میگذره و این بچه شده نور چشمی تمام خانواده و فامیل
صحبت شیرین زبونی ها و شیطنتاش همه جا هست...
کلیپاش تو گوشی همه فامیل موجوده:)
برای ما یک چیز طبیعی شده و هیچکس نگاهش به سمت دست بچه نمیره بچه هم به نگاه های ما عادت کرده
اما اماااااان امااااان از مردم بدبخت و ندید بدید!!!!
تا میبینن یکی معلولیتی داره یا یه تفاوت اندامی داره چهار چشمی بهش خیره میشن و انگار تو عمرشون همچین چیزی ندیدن
و یا انگار یه موجود فضایی دیده باشن!!!
با چشمات دنبالت میکنن!!!
چند روز پیش رفته بودیم پارک بچه که میدویید یه جماعتی و میدیدم که نگاهشون فقط به دست این بچست
همون روز شاهد پاسخ های زن داداشم بودم،با صدای اروم میگفت مادرزادیِ!نمیخواست بچش صداش و بشنوه،فکر کنم به هفت هشت نفری جواب داد تو یک ساعتی که تو پارک نشستیم!!
خودش که متوجه این نگاه ها شد دستش و گذاشت پشتش و اروم اوم اومد سمت من...
منم توپ و برداشتم باهاش فوتبال بازی کنم
مادر یکی از بچه ها زل زد تو چشمای بچه و گفت دستش چرا اینجوریهههههههه؟!!!!
بچه یه نگاهی به دستش کرد و دستش و قایم کرد
منم خیلی عصبی گفتم خبببببببب چه خبرته؟؟؟؟؟
پرسیدن نداره،فضولیتم خیلی گل کرد میتونی اروم بپرسی یا تو اون گوشی کوفتیت سرچ کنی ببینی چیه !
اون بچه هم آدمه میفهمه شخصیت داره
یه روز از این نگاه ها شاید خسته بشه
شاید یه روز این پرسش های فضولانه تو دلش و بشکنه
شاید یه روز ....شاید شاید
من برای خانواده هایی که بچه های معلول دارن طلب صبر دارم
و میدونم خدا خیلی بزرگه و این بچه هارو رها نخواهد کرد.
اما من و شمای سالم مسولیم 
دربرابر این بچه مسولیم
با نگاهمون با سوال هامون با برخوردمون 
یادمون باشه وقتی یه فرد معلول دیدیم بهش خیره نشیم
ازش سوال بی ربط نپرسیم
اینکه چرا اینطور شده به ما هیییییچ ارتباطی نداره
دونستنش دردی از ما دوا نمیکنه ولی جواب دادنش یه درد به دردهای اون اضافه میکنه
چون شما اولین نفری نیستی که میپرسی قبل از شما به صدها نفر جواب داده 
و خستست از جواب دادن به این سوال تکراری...

#خشونت_نگاه  #نگاه_تحقیرآمیز

😏 تحقیر کردن یعنی خوار و کوچک نمودن دیگران 😒 ..

 در علم روانشناسی گفته میشه، زمانی که به افراد یا موقعیتشون بی احترامی بشه؛
احساس پشیمانی و حماقت در اونها بوجود میاد❌.

#نگاه_تحقیرآمیز ، #خشونت مهلکی هست که احساس خرد کنندگیِ اون، ساعت ها یا سالها زندگی یک فرد رو تحت تاثیر قرار میده.

خدا به همه مون یه عقل درست و حسابی بده
درک و شعور لا موجود
بعضی ها واقعن بی شعورن 
نمیدونم چطور بی شعور و بنویسم که بی شعووور خونده بشه
واقعا بعضیا شعور ندارن
واقعا
بعضی مردم ما شعور ندارن 
عده کمی شعور دارن😅
بعضیا به برکت اسلام زنده اند وگرنه خفه کردنشون لازمه

من یه دوستی داشتم دبستان 11تا انگشت داشت!
کنار انگشت شصتش یه انگشت کوچیک داشت فقط
سر همین کسی تحویلش نمیگرفت و حتی فوتبال هم راش نمیدادن!!
فقط با من دوست بود ؛ اینقدر هم بچه مهربونی و خوش خطی بود
من همیشه به خطش حسودی میکردم


دقیقا یکی از شاگردهای خواهرم ۶تا انگشت داشت و بچه ها بهش میگفتن شش انگشتی
از کشور افغانستان هم بودن خواهرمینا پول جمع کردن و اون بچه رو جراحی کردن و اون انگشت اضافه رو برداشتن...
بچه کلاس اول ابتدایی بود با هم کلاسی هاش مشکلی نداشت 
بچه های کلاس چهارم و پنجم مسخرش میکردن
ادما بزرگتر که میشن احمق تر میشن
اینا رو باید گذاشت زیر دستگاه پرس که نمیفهمن عقلشون نمیرسه این رفتارشون چه تاثیری داره رو اون بچه و آیندش..

تا ادم میخواد با خودش کنار بیاد ،میان و با حرفاشون دیوونه میکنن اون فرد رو 
دقیقا
من میمیرم وقتی بچه میگه من از این دستم بدم میاد
و این حرف و وقتی میزنه که با نگاه های تحقیر امیزشون نگاش میکنن
میدونی آلاء
رفتار و نگاه شما خیلی مهمه
مردم بیرون رو نمیشه هیچکارکرد
بلاخره یه چیز عجیبه براشون
و این بچه چه ۱۰ ساله چه ۲۰ ساله و چه ۴۵ ساله شه (از صمیم قلبم دعا میکنم توهمین ایران خودمون حال دستش خوبشه) اگه شما از همین سن بهش یادندین که خودشو اونجور که هست دوس داشته باشه
که قبول کنه خودش رو
که درهر شرایطی اعتماد به نفسشو حفظ کنه بزرگترین ظلم رو در حقش‌کردین.البته که باید اموزش ببینین.دفاع های احساسی بیشتر به اون بچه آسیب میزنه.
این یه بُعدِ مریم
خود من بخاطر بیماریم گاهی بدنم کهیر میزنه 
دیروز متوجه این نگاه های خیره به خودم شدم!خیلی اذیت شدم...انگار تو اون نگاه یه حس نفرت یا چندش ناک میدیدم
من به یه بچه پنج ساله چی بگم وقتی زن با نفرت و حقارت تو چشم بچه نگاه میکنه و میگه وااای چرا این اینجوریه؟!
از دل بچه ها خبر نداریم
اون هیچوقت راجب این مشکلش سوالی نپرسیده ولی وقتی تو روز این نگاه ها اذیتش میکنه شب فقط میگه من از این دستم بدم میاد
شنیدن این حرف ها دلت و اتیش میزنه...نمیدونی اون لحظه باید چه جوابی به بچه بدی
وقتی دستش و قایم میکنه 
من میگم مردم ما باید اموزش ببینن تا کی میخوایم انقدر بیشعور و بی فرهنگ باقی بمونیم
حالا همین منی که میگم مردم شعور‌ندارن خودم از مردمم.و بارها شده بااینکه خودم درگیر این موضوعم ولی وقتی یه آدم متفاوت میبینم ناخوداگاه نگاه خیره پیدا میکنم.منِ بیشعور‌همیشه هستم‌مهم نگاه خود اون ادم به خودشو حسشه
فیلم وندر رو حتمااااا ببین.و نشون‌ داداش و زن داداشتم‌بده
تو  اینستا راجبش مینویسم پستاش و دیدی 
بچه با اعتماد به نفسیه و درست تربیت شده 
ولی این مردم هم باید یاد بگیرن با این قضیه کنار بیان
جامعه برای افراد معلول هییییییچ کاری نکرده حداقل ما با نگاه هامون اون هارو اذیت نکنیم

قبول دارم حرفاتو
اما تو و داداشت نباید بشینین منتظر اموزش به مردم
شما وظیفه‌خودتون رو انجام بدین.چرا بچه ی ۵ ساله باید اینقد زود نفرتشو از دستش بیان کنه
خواهش میکنم کتاب بخونین و فیلم ببینین در این مورد
خیلی مهمه بچه خودشو دوست داشته باشه 
بچه خودش و دوست داره مریم این نفرت لحظه ایه 
یک لحظه بیان میکنه 
وقتی با ادم های بیشعور برخورد نکنه
وقتی یه زن غریبه دست بچه رو نگیره تو دستش و کالبد شکافی نکنه!
عکس بچه با همون دست قشنگش قاب شده و زده شده زو دیوار خونه
من براش کتاب داستان هلن کلن و خریدم و قصش و براش میخونم
تنها کتاب داستانی بود که دیدم برای این بچه ها
حتی تو صنعت کتاب هم خیلی عقبیم...
من انقدر میگم و فریاد میزنم بلکه به گوش یک نفر برسه و یک نفر نگاهش و اصلاح کنه...

امان از برخوردهای نامناسب :(
به نظرم باید این موضوع به ما بزرگتر ها آموزش داده بشه...
من هم موافقم...
امیدوارم که یک روز فرهنگش جا بیفته تو کشورمون
https://m.imdb.com/title/tt2543472/
ممنون
واقعا 😉😁
من سعی می کنم به این افراد عادی نگاه کنم 
یا نگاه نمی کنم 
میشه به بقیه زیبایی هاشون نگاه کرد و به تفاوت اندامشون خیره نشد:)
ممنون از درکت
حالا همین بچه ها معمولا نابغه هم میشن و از نظر ذهنی و کاری باهوشتر از بقیه میشن
باید مواظب رفتارمون باشیم واقعا
همین الانش هم واقعا خیلی جلوتر از هم سن و سال های خودشه
تو مهدشون از همه پیش رو تره
نوت های موسیقی داداشش و حفظه و با اهنگش نوت هارو میخونه
پازل سیصد تیکه درست میکنه تمرکز و دقت بالایی داره
ولی امان از بعضی نگاه ها که این بچه محکم و بااستعداد و هم تحت تاثیر قرار میده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
به قلبم معذرت خواهی بسیاری بدهکارم
بخاطر تمام روزهایی که
گرفت،شکست،تنگ شد
و کاری از من بر نمی آمد!
من و ببخش من
Designed By Erfan Powered by Bayan