دیوار نوشت های آلاء


کار خوب کنیم، حرف خوب بزنیم

هو الحکیم

قدیمی ها درسته یه سری حرف های بی اساس و خرافات گونه میزدن، اون هم بخاطر عدم اگاهی بود

اما یه سری حرف ها هم دارن که از صفای باطن و فطرت پاک و حکمت و درک بالاشون از زندگیِ

چیزی که این روزها خیلی نایاب شده!!!

دوتا مامان بزرگ خیلی مهربون داریم تو محل بهش میگن بُیگ ننه:)  بُیوگ ننه درسته! اما تلفظش سخت میشه مخفف میکنیم

نمیدونم اسمشون اینه یا این لقب و اهالی بهشون دادن!

اول صبح که میدیمشون همیشه برام دعای خیر میکردن

و با دعای خیر بدرقم میکردن، نه تنها من و!!! باهمه اینطورن

الله ایشی راست گَتیرسی، خدا کارهات و راست و ریست کنه، همچین معنی ای باید بده(یه رگ ترکی تو وجودم هست،خیلی کم رنگِ زبان ترکی رو هم از بچگی بخاطر این ننه های مهربون متوجه میشدم چندسالیه همت کردم خودم تونستم صحبت کنم)

طلب خیر کردن برای همه تو احوالپرسی هاشون هست، و این خیلی عادت قشنگیه 

مازندرانی ها هم یه عادت خیلی قشنگ دارن اموات و فراموش نکردن، تو همه کارهاشون ثوابی به اموات میفرستن

بعد از صرف غذا همیشه یه فاتحه ای به اموات و گذشتگان نثار میشه، اوایل برام عجیب بود! ولی الان عادت خودم شده و خیلی مذمت میشم بخاطر این کار!!

بعد از صرف غذا سر سفره همه از هم تشکر میکنن

از خانم ها تشکر میشه، و من هم از اقایون تشکر میکنم بخاطر روزی حلالی که اوردن و تونستیم غذا درست کنیم 

و پدر اموات و یاد میکنن و میگن برسه به روح اموات و گذشتگان و بی وارث و بد وارث و علما و صلحا و این بین کلی شوخی میکنیم و میخندیم هرکی یه چی میگه 124هزار پیغمبر ، ادیسون، اونهایی که بعدا میخوان بمیرن الی ماشاالله ... 

همه و همه رو یاد میکنیم و بابا بعد نیم ساعت رضایت میده و میگه فاتحه .. 

بعد اقایون سفره رو جمع میکنن(این قانون رو هم من وضع کردم تو خونه، خیلی قشنگه) خانم ها از صبح تو اشپزخونه ان پهن کردن و جمع کردن سفره با اقایون :)

خیلی قشنگه بعد از غذا گذشتگان و یاد کنیم و غذایی که میخوریم احسان کنیم به اموات و گذشتگان و اولیا 

ظاهر غذا غذاست و یکمش جذب میشه و باقی دفع میشه اما احسان ما باقی میمونه

فرهنگ سازی کنیم:)

گذشتگان و فراموش نکنیم

 بی ربط نوشت:امروز همه ستاره های روشن و خوندم انگار یه بار از رو دوشم برداشته شد

چقدر قشنگ :) 
اوره😍
سلام :)
خیلی قشنگ ...
منم همیشه دغدغه از بین رفتن این چیزای خوب رو دارم .
سلام
باید مواظب رفتارها و فرهنگ های خوب باشیم
الله ایشی راست گتیرسی درست معنی کردم؟ 
الله چوخ گورسدمسین یعنی چی؟؟  
واقعا شما ها بعد غذا فاتحه نمی دید؟؟؟و از آشپز و دست اندرکاران تشکر نمی کنید؟؟ 

نمی دونستم این هم جزو آداب رسوم ماست
من وقتی بعضی وقت ها میگم خدا برکت بده به مالتون برسه به امواتتون من و مسخره میکنن
از اشپز که تشکر میشه اما فاتحه و خدابیامرزی نداریم اصلا بعد غذا
خدابیامرزی فقط برا مراسم ختم بکار میره
میگن از شمالی ها یاد گرفتی اینم
میگم چیز بدی نیست
خیلی مسخرم میکنن
یعنی تو کارت موفق باشی
چوخ گورمسین یعنی خدا تورو برای ما زیادی نبینه (خدا حفظت کنه)
معنی زیاد ندیدن میده پس😐😐😐
خو بگن الله سنی ساخلاسی
فقط عروسی ها بعد غذا فاتحه نمی دن...
تا اونجایی که من دیدم البته 
ولی گاهی اوقات بعد یه بستنی ساده هم فاتحه می دن و... 

واقعا خیلی خوبیم ما... 
خیلی عادت خوبیه
اینجا توهین تلقی میشه انگار!!!!
البته من تصمیم گرفتم هرجایی این و نگم
و کسایی که حس میکنم مسخرم میکنن تو دلم میگم 

فراموش کردن همین سنتها برکت رو از سفره ها برده
دقیقا ...
دارم فکر میکنم اگر نسل قدیممون برن و ما جانشین اونها بشیم چه میشود...
فاجعه!!!
نسل ما منکر همه چیزه!!! اکثریت منظورمه
چه قشنگ :)
خیلی😊
چقدر خوووب. مخصوصا اون جمع کردن سفره توسط آقایون 😂 عالی بود.
یه وقت هایی شستن ظرف ها هم میندازیم گردنشون یکم درکمون کنن و یه کمکی کنن
وای چقدر عالی تر! ماکه مردارو بکشیمم ظرف نمیشورن. فقط تو مسافرت ها شاید
برای ماهم شش ماه یه بار اتفاق میفته
چقد خوبه اگه همچنان این رسم های خوب رو ادامه بدیم :)
اره والا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
به قلبم معذرت خواهی بسیاری بدهکارم
بخاطر تمام روزهایی که
گرفت،شکست،تنگ شد
و کاری از من بر نمی آمد!
من و ببخش من
Designed By Erfan Powered by Bayan