دیوار نوشت های آلاء


به خرافات دامن نزنیم

یه سری حرف ها هستن که نمیدونیم از کجا هم دراومدن و تو دهن هامون افتادن!!!!

چندتا از این حرف هارو مینویسم اونهایی که میدونید و شما هم اضافه کنید!!

خدا بد نده!!!!! خدا مگه بد هم میده!!!!

سپاردی به امان خدا!!!!! امان خدا ناامنه!!!!

وقتی میخوان قسم بخورن:به این برکت که از قران بالاترِ!!! نون و میفرمان!!!!

نون از قران بالاترِ!!!!!!!!!!!

یه ضرب المثل ترکی هست :نماز قیلَن بنده دی ، قیلمیَن شرمندَ دی، گاه قیلَی گاه قیلمییَی یرین جهنم دَ دی!!!

کسی که نماز بخونه بنده است، کسی که نخونه شرمنده است، گاهی بخونی گاهی نخونی جات جهنمه!!!!! اوایل که میخواستم نماز بخونم و عادت نداشتم یاد این ضرب المثل چرند میفتادم میگفتم شرمنده با‌شم بهتره تا جهنمی باشم! بذار اصلا نخونم!!!

ترک ها از این حرف ها چندتایی دارن!!! من نمیفهمم یعنی چی واقعا!!!

آلله چوخ گورسدمسی!!!!! خدا زیاد نبینه!!!! یعنی چی واقعا

مثلا میگن دوتا بچه داریم، میگن خدا زیاد نبینه!!! خدا مگه بخیله!!!

اون روستایی که بودم تو مازندران عقیده داشتن کسی که مجرده نجسِ!!!!!!!!! یه خانم چهل ساله ای بود میومد مسجد بهش دست نمیدادن!!!!! یا از دستش کسی چیزی نمیگیره میگن عذب نجسِ!!!!! 

این حرف ها که از قدیم مونده انگار یه هدف واحد داشتن تخریب خدا!!!!

نذاریم این حرف ها به گوش ایندگان برسه بیاید ما دیگه استفاده نکنیم!!!! 

احسنت
فکر کنم بگردیم تو فرهنگهای مختلف بشه باز از این دست پیدا کرد. ولی ناگفته نمونه ، یه سری ها هم هستن که واقعا حکیمانه و از روی عقل و شعور گفته میشده. انقدر که آدم تعجب میکنه مثلا در فلان روستای بکر و دست نخورده و تمدن گریزِ فلان شهرستانِ دور افتاده تر از روستاش، که مردمش هنوز سالهای سال از امسال دورند، چطور انقدر مثل و متل های پر مغز پیدا میشه. اونا هم نباید نادیده گرفتا
فعلا با حکیم ها کاری ندارم با ناقص العقل ها کار داریم
خوب شد گفتید مازندرانی ها هم چندتا چیز جالب دارن بنویسم
واقعا هم بی اساس اند! مخصوصا اخریش :/
از کجا رسیده واقعا!!! هنوز هم ادامه داره
حرفت درسته ،چیزی که جا افتاده درست کردنش کمی مشکله 
باید از خودمون شروع کنیم
خدا بدنده و سپردی به امان خدارو من هرکس بگه بهش توضیح نیدم که این حرف اشتباست
نون از قران بالاتره هم انقدر تذکر دادم دیگه مادرشوهر پدرشوهرم نمیگن
سپردی به امان خدا چیه مشکلش؟
وقتی یچی و بی صاحاب میذاریم میگیم
ماشین و ول کردی به امان خدا؟ ؟!  !!!!!
یا بچه رو ول کردی به امان خدا
وقتی نگرانیم از گم شدن یا خراب شدن چیزی میگیم
بار مثبت نداره این جمله!!!! امان خدا ناامنِ تو این جملات
می دونی کلا یه سری حرف ها از قدیم باب شده انقدر گفتن که  برا مون عادی شده !(البته خوش بختانه من فقط مورد اولی شنیدم )
بگردی تو گویش خودتون از این قبیل حرف ها پیدا میکنی
دیگه بعضی هاش اصلا با عقل جور در نمیاد!!
هیچکدوم با عقل جور در نمیاد واقعا
تا حالا دقت نکرده بودم ولی خودمم هیچوقت این جمله ها رو استفاده نکردم
آخریش خیلی مسخرس ینی چی نجسه :/

من قبلا خدا بد نده رو میگفتم!!!! الان میگم خدا سلامتی بده
تازه خودشون میگن حدیثِ😂😂😂😂😂
ماشاء الله همه ضرب المثل شناس شدند!!!!
روح مرحوم دهخدا شاد.
 فقط در باره مثل های ترکی بگم که اگه نمی فهمید ضرب المثل ترکها چیه، جای کاربردش را اشتباهی فهمیدید!!! بسپارید به اهلش

خودمم یه رگ ترکی دارم این دوتا موردی که نوشتم خیلی چرنده واقعا😊
پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸ , ۱۷:۱۲ فرشته ی روی زمین
حالا یه روستایی هست برعکس مورد آخر... عقیده دارن تازه عروس ، نجسه :/    :|
حتی زنی که تازه زایمان کرده و مادر شده رو نجس میدونن🤪
اگه توضیح بتونی بدی که خوبه ولی خیلیا بدشون میاد از تذکر 
نمونه اش پدربزرگ خودم که عادت داشت سر نماز صحبت میکرد گفتم نباید صحبت کنی بدش اومد 
مادر شوهر خودم خیییلییی به سادات اعتقاد داره
طوری که خرج عروسی و پدر من داد اما همچنان معتقده جورابی که از سید تو دستش بود عروسی و پیش برد!!! !!
دکتر هم نمیره هرشب که درد داره دستمال سبز به خودش میزنه و امید داره که شفا بگیره!!!!!
دریغ از یه چکاب 
تو سرشون نمیره! !! 
نمی دونم چی بگم
😐
چقدر عقاید و افکار عجیبی داره مادرشوهرت !
درگیر خرافاتن

عذب نجسه 😶😶😶
خاک عااااالم 
میدونی من تا بحال به چند تا عذب دست دادم 🤔
تو خیلی نجس شدی😂😂😂😂
الله چوخ گورسدمسین رو وقتی بکار میبرن که مثلا شر و بلا زیاد نبینی! خدا بهت روزهای بد نشون نده! البته فکر کنم اینطور باشه!! :))
اون نماز خوندن و نخوندن هم بیشتر جنبه جوک داره تا ضرب المثل! :)
در کل در کنار خیلی از ضرب المثل های حکیمانه، بخاطر عقاید خرافی ما ایرانی ها، بعضی مثل ها دور از عقل و منطقه..
من خیلی وقت ها از خیلی ها پرسیدم معنی این کلمه یعنی چی واقعا جوابی نداشتن
چند نفری گفتن یعنی خدا زیاد نبینه!!!
روز بد ندیدن هم یه دعای واهیِ
مثل غم اخرت باشه!!!! سختی هست، غم هم پایان نداره، مگر اینکه از دنیا بریم 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
به قلبم معذرت خواهی بسیاری بدهکارم
بخاطر تمام روزهایی که
گرفت،شکست،تنگ شد
و کاری از من بر نمی آمد!
من و ببخش من
Designed By Erfan Powered by Bayan